Over het belang van je persoonlijke presentatie zijn al verschillende onderzoeken geweest. Ook over de invloed van kleding en de persoonlijke presentatie.
Sandra Pieterse heeft dit o.a. voor het Vakblad Kleur en Stijl onderzocht. Uitkomst is, dat kleding en uiterlijk invloed hebben. Zorg dan ook, dat je er goed uitziet als je gaat solliciteren. Of als je op een podium moet staan, in de krant komt of op tv. Dit onderzoek waaraan 150 respondenten, werkzaam in het HRM/P&O werkveld hebben meegedaan.
Het onderzoek is uitgevoerd o.a. in de Detailhandel, groothandel en ambachten. Maar ook Bouwnijverheid, industrie en vervoer. De overheid, onderwijs en zorg. Tevens kunst, cultuur, media, horeca en recreatie. Tot slot de zakelijke en persoonlijke dienstverlening en overige branches.
Uit de score van ruim 58% kunnen we er van uit gaan, dat kleding wel degelijk meeweegt in de beslissing over de sollicitant. Bij het aspect uiterlijk ( complete verzorging) wordt belangrijk gevonden. Een verzorgd kapsel ( ruim 42%) en verzorgde nagels( ruim 34%).
Op de directe vraag of kleding van invloed is op het krijgen van een baan. Bevestigde 53% van de respondenten deze vraag positief. Het belang van kleding bij sollicitatiegesprekken wordt hiermee nog eens extra onderstreept. Daarbij heeft men bij kleding er vooral op gelet; Of de kleding past bij de functie ( ruim 65%) En of de kleding past bij de uitstraling van de sollicitant ( bijna 47%) Daarnaast op de stijl van de kleding ( bijna 41%).
Ook wordt duidelijk uit het onderzoek; Dat het kleedgedrag vooral een rol speelt binnen de branches overheid, onderwijs en zorg. Maar ook de zakelijke en persoonlijke dienstverlening. Verder is onderzocht welke kledingcodes er voor specifiek mannen en vrouwen gelden binnen de verschillende branches.
Hierbij is gebruik gemaakt van de volgende kledingcodes:
*Casual: doorgaans is alles oké, behalve petten, korte broeken, sneakers en vakantiekleding, jeans met T-shirt, polo of blouse.
*Business casual classic: frisse nette klassieke look en absoluut geen trendy kledingstijl.
*Business casual smart: voor heren geklede katoenen pantalon, betere jeans maar alleen met jasje, overhemd met lange mouw, stropdas naar keuze, leren of suéde loafers, sportieve jas.
Voor dames: geklede pantalon of rok ( knielengte of langer), betere jeans maar alleen met jasje, blouse, coltrui, T-shirt met mooie hals afwerking en lange mouw, jasje of colbertachtig vestje, laarzen, platte loafers, schoen met middelhoge hak, vermijden van een sexy uitstraling.
*Business casual relaxed: sportieve look, betere jeans, katoenen pantalon, short ( minimaal knielengte), T-shirt, polo, sweatshirt ( nooit mouwloos of diep decolleté), schone gympen, geschikt voor zakelijke sportieve bijeenkomsten.
*Formeel: klassiek, macht, gezag, hoge status, autoriteit op zijn/haar vakgebied.
*Half-formeel: traditioneel conservatief, toegankelijk.
*Informeel: sportief, een natuurlijke uitstraling.
In veel branches zijn de kledingcodes casual en informeel geaccepteerd. In de zakelijke en persoonlijke dienstverlening worden andere kledingcodes meer gewaardeerd. Zoals half formeel, formeel, business casual smart en business casual classic.
Daarnaast valt op dat in de zakelijke en persoonlijke dienstverlening de kledingcodes voor vrouwen meer toegespitst zijn op business casual smart en business casual classic. Terwijl deze twee kledingcodes voor mannen minder hoog scoren.
Uit het onderzoek blijkt, dat, als je gaat solliciteren je maar één kans hebt om een goede eerste indruk achter te laten.
Het NRC Handelsblad publiceerde een artikel waaruit blijkt dat managers in verhouding meer letten op het voorkomen van een sollicitant dan op de inhoud. Artikel “knappe banen voor dito sollicitanten”. Dit onderzoek is uitgevoerd onder bijna 2500 managers uit 13 landen.
Wil je advies over kleur/kleding/garderobe. Je uiterlijke presentatie? Neem gerust contact op. Contact
Geplaatst door
tiny.oostindie
Categorieën
Geen categorie